- De Rotterdamse haven wil een 14.000 vierkante meter grote fabriek voor de productie van groene waterstof bouwen, zo schrijft het FD.
- De fabriek van startup Battolyser Systems zal groene waterstof leveren aan de industrie en elektriciteit leveren aan het net.
- Er is 100 miljoen euro nodig om de fabriek te bouwen. De initiatiefnemers mikken op geld van het Rijk en EU-instellingen.
- Lees ook: Duurzame containerschepen? In deze futuristische ontwerpen keert de ouderwetse zeilboot opvallend vaak terug.
De Rotterdamse haven wil een 14.000 vierkante meter grote fabriek bouwen voor de productie van groene waterstof. De fabriek zal vanaf eind 2024 energie moeten leveren en over drie jaar zevenhonderd arbeidsplaatsen creëren, schrijft Het Financieele Dagblad maandag.
Havenbedrijf Rotterdam zal hiervoor samenwerken met de Delftse startup Battolyser Systems. De startup zal in de fabriek een speciaal type elektrolyser produceren, de Battolyser, dat waterstof produceert uit elektrolyse. Hierbij wordt water gesplitst met elektriciteit.
De Battolyser is een batterij die overdag oplaadt en stroom omzet in waterstof, schrijft persbureau Reuters. Op deze momenten is er veel en relatief goedkope elektriciteit uit wind- en zonne-energie. In de nacht wordt het systeem uitgeschakeld en levert de batterij elektriciteit aan het net.
De fabriek is bedoeld om een bijdrage te leveren aan de verduurzaming van de industrie en zware transport. De waterstof zal worden ingezet om de industrie te verduurzamen. Met het schone waterstofgas kunnen onder meer vrachtwagens de weg op, schrijft het FD.
Ieder jaar zou de fabriek voor 1 gigawatt, oftewel 1.000 megawatt, aan elektrolysers kunnen produceren. De overheid mikt voor 2030 op een capaciteit van 6 tot 8 gigawatt.
'Elektrolysers zijn groeimarkt'
Mattijs Slee, CEO van Battolyser Systems, spreekt tegen het FD de verwachting uit dat de markt voor elektrolysers de komende jaren hard zal groeien. "Die markt gaat wereldwijd naar tussen de 5.000 en 10.000 gigawatt aan geïnstalleerde elektrolysercapaciteit. Dat is nodig om in 2050 netto geen broeikasgassen meer uit te stoten. In heel Europa staat nu misschien een paar honderd megawatt."
Dit sluit aan bij voorspellingen die onderzoekbureau Transparency Market Research eerder dit jaar deed. De marktomvang van de branche zal in 2031 met 8.000 procent zijn gegroeid, verwachten de onderzoekers.
Het investeringsbesluit voor de fabriek is overigens nog niet definitief, aldus het FD. Battolyser Systems zal komend jaar een definitief besluit erover nemen. De bouw kost 100 miljoen euro. Het is de bedoeling dat Havenbedrijf Rotterdam zal voorzien in de ontwikkeling van de grond en het gebouw.
Battolyser Systems hoopt voor het project volgend jaar nieuwe investeerders aan boord te halen. Het bedrijf is hiervoor in gesprek met zowel de Nederlandse overheid als EU-instellingen.
De startup heeft momenteel vier aandeelhouders. Naast Slee zelf is dit Koolen Industries, de groene investeerder van oud-Booking-ceo Kees Koolen. Ook de uitvinder van de technologie Fokko Mulder en de TU Delft zijn aandeelhouders. Battolyser Systems is ontstaan als spin-off van de TU Delft.